Friday, April 22, 2011

Fulltime Housewife

Selalu kita dengar orang cakap jadi fulltime housewife ni senang. Siapa kata senang? Memang dulu aku juga fikir macam tu sebelum aku ambil keputusan berhenti kerja untuk jaga anak-anak aku sendiri. Orang kata ape nak susah jadi housewife. Penat boleh tidur. Ye memang boleh tidur sekiranya anak kita dah tidur. Kalau tak macam mane nak tidur? Bila aku dah jadi fulltime housewife, aku terfikir lebih baik aku kerja daripada jadi fulltime housewife. Walaupun kerja aku agak stress, tapi tak adalah aku menghadap kerenah anak-anak aku yang kadangkala bikin kepala aku pusing. Lama-lama boleh naik darah tinggi aku. Hahahaha...

Rutin harian aku bertambah sejak Alya lahir. Kalau sebelum dia lahir, aku mampu menghabiskan masa aku yang ada dengan bermain dan mengajar Aiman membaca dan menulis. Sekarang aku tak ada masa yang sebanyak itu. Kadang-kadang aku tak sempat nak manjakan Aiman dan ia telah menyebabkan Aiman menjadi murung dan suka buat aku jadi marah. Hmmmm.. Tapi aku cuba sedaya upaya untuk melayan Aiman sebaik yang mungkin.

Sekarang aktiviti aku bertambah dengan memasak. Memanglah memasak suatu perkara yang wajib dilakukan pada setiap hari. Tapi ni special kes sebab aku belajar untuk buat kuih. Yelah, aku nak juga menjana pendapatan sendiri. Semasa kerja dahh biasa pegang duit sendiri. Tapi ini tak bermakna En Hubby tak beri aku belanja. En Hubby ada bagi duit belanja untuk aku, cuma taklah banyak seperti masa aku kerja. Takkan aku nak demand lebih-lebih. Semua kelengkapan dalam rumah, makanan, pakaian serta bil-bil yang ada dibawah tanggungan beliau. Aku hanya jaga rumah dan anak-anak. So, untuk aku menambah pendapatan aku, aku perlulah buat sesuatu. Sekarang aku nak memahirkan diri aku buat kuih dan cake yang sedang fofular dijual di blog-blog. So bile aku dah mahir sedikit, bolehla aku mencuba nasib dan aku harap korang-korang sudilah memberi sokongan kepadaku.

Penat sebenarnya jadi housewife. Kita langsung takda cuti. Kalau kerja, ade gak cuti. Tapikan, ada satu kerugian kita apabila bekerja. Kita tak dapat nak beri perhatian lebih pada anak-anak. Masa kita dihabiskan di office. Balik pun dah penat dan anak-anak kita pun dah tidur. Progress anak-anak kita hanya maid atau baby sitter je yang tahu. Macam aku jaga Alya sekarang, aku dapat tau bila dia mula learn something new. Macam petang semalam, dia dah dapat belajar untuk tiup bubble dengan air liur dia. Masa Aiman dulu, aku tinggal hostel dan aku tak berpeluang nak tahu tu semua. Bila aku balikn tengok dia dah boleh merangkak dan berjalan. Hmmm.. Rugikan?

Entry kali ni bukanlah nak bagitau menjadi housewife lebih baik dari bekerja. Cuma aku just nak meluahkan dan share bahawa menjadi housefiwe tidak semudah yang disangkakan. Kalaulah boleh, nak je aku propose kat wife Najib supaya letak 1 hari cuti setiap bulan untuk housewife sahaja. Hahahha... Oklah, Aiman dah ajak ak turun teman dia main dan aku pun nak sambung buat kerja rumah. Cont later ya guys! Happy reading!

Sunday, April 17, 2011

Jom Spa!

Tiba-tiba je aku rasa macam nk memanjakan diri. Setelah seharian penat melayan kerenah anak-anak dan berjalan. Akan tetapi, sejuk pula nak bermain air. Tak pelah, aku share dulu macam mana nak baut spa sendiri di rumah tanpa perlu keluar membeli produk untuk buat spa.

Senang je nak buat spa kat rumah. First aku share kat korang macam mana nak buat body scrub.

Bahan-bahan
Daun pandan - tumbuk
Minyak zaitun

Cara-cara
Campurkan kedua bahan tu dan sapu keseluruh badan. At the same time, gosokla badan dengan daun pandan yang ditumbuk tadi. Daun pandan boleh mewangikan badan kita. Minyak zaitun sebagai pelembap yang bagus untuk kulit. Then, bilas dengan air.

Second, after dah scrub dan bilas, ambil susu segar dan mandi. Kalau ada bathtub, boleh le berendam. Kalau xde, jirus pun boleh.

Then, after settel, lap badan pastu letaklah losyen. Settel untuk badan.

Untuk muka, first, wapkan muka dengan air panas. Tujuan untuk membuka pori-pori muka.
Second, buangkan segala blackhead dan whitehead yang ada kat muka. After that, basuh muka dengan pencuci muka harian korang.
Third, guna scrub muka. Cara buat serta bahan-bahannya adalah seperti di bawah.

Scrub muka

Bahan-bahan

Gula
Minyak zaitun
Tomato - dilenyekkan

Cara-cara
Campurkan semua bahan tadi dan sapu pada muka. Gosok jangan kuat sangat dan pastikan secara membulat. After scrub sila bilas bersih-bersih. Gula tadi sebagai scrub dan juga pelembap. Tomato kan bagus untuk kulit. Kulit akan rasa bersih selepas tu.

Fourth, masker time! As usual, cara-caranya seperti berikut.

Masker muka
Bahan-bahan
Putih telur - pukul sikit biar kluar buih
Kapas muka - yg bentuk segi empat

Cara-cara
Celup kapas ke dalam telur. Tampalkan kat muka. Buat nipis-nipis supaya cepat kering. Bila dah kering, tanggalkan. Kaedah ni boleh mengeluarkan blackhead yang ada kat hidung kite tau.

Fifth, kalau ada grape kat rumah, lenyek grape n sapu kat muka dan urut. Bila kering bilas. Muka kita akan sejuk.

Last skali, sapukan toner dan pelembap muka harian anda.

Dah habis sesi spa kat rumah. Buatlah seminggu sekali. Kalau nak buat kat kedai, agak mahal. Produk yang digunakan pun kita tak sure sesuai atau tidak untuk kulit kita. Kalau buat sendiri, bahan-bahan yang digunakan adalah natural. Lagi satu, JIMAT. Korang bolehlah cuba ya!

Thursday, April 14, 2011

Alya oh Alya

Sekarang dah jam 12.30am. Aku masih belun tido lagi. Ni semua Alya punye pasal. Dia xnak lelapkan mata.
Aku ni dah tersangatla mengantuk. Nasib baik ada En BB. Dapat aku tulis sikit dalam blog ni. Hilang rasa boring.
Aku bukan suka sangat tidurkan Alya dalam buai. Tapi Cik Alya ni buat perangai. Selalunya senang je tidur. Ni dah naik lenguh tangan aku pangku dia. Terpaksalah aku minta tolong buai. Dapat aku menaip. Hahaha.. Ni namanya sambil menyelam, minum air. Berkerut-kerut Cik Alya kita ni. Nak lelap mata pun seksa je macam fikir masalah negara. Alya sekarang sangat suka meniarap dan hisap ibu jari. Pastu kuat membebel. Tah ape dia cakap, aku tak sure. Yang penting bunyinya sgt comel dan aku suka.
Tengah-tengah malam macam ni wat aku lapo. Ape yang boleh aku makan? Rasa macam nak makan nasi tapi macam heavy sangat, ek? Okla, aku stop dulu. Lapo.

Sunday, April 10, 2011

Botol susu oh botol susu....


Sekarang ni terdapat berbagai-bagai jenis botol susu yang dijual dipasaran. Terlalu banyak jenama dan juga rupa bentuk botol yang menarik minat kita untuk memilikinya dan menggunakannya. Tapi tahukah kita bahawa bukan semua botol susu selamat digunakan oleh anak kita? So, kita sebagai ibu bapa buatla pilihan yang bijak. Gunakanlah botol yang free BPA.

myMetro | Botol susu bayi polikarbonat bisphenola diharamkan mulai 1 Mac 2012

Thursday, April 7, 2011

Epidural

Dalam post kali ni aku nak cerita sikit berkaitan epidural. Ramai dikalangan kita tahu dan ada juga yang tak aware pasal epidural. Epidural ni sebenarnye bius atau ubat tahan sakit yang mengurangkan kesakitan semasa bersalin. Aku ada baca dalam 1 blog berkaitan epidural dan cara epidural digunakan. Aku juga ada pengalaman mengunakan epidural semasa aku bersalinkan Aiman.

Kek Coklat Kukus

Aku rasa sangat bangga sebab aku berjaya menghasilkan sebiji kek coklat kukus. Selama hidup aku 26 tahun, ni lah kali pertama aku buat kek sendiri dan hasilnya...KEBABOOMMM...sedap sangat.... Tak sangka aku. Oklah, aku rasa nak share resepi kek coklat kukus. Aku rasa sebab resepi ni senang sangat tu yang aku boleh buat. Korang pun boleh cuba. Tak payah pakai mixer dan juga oven.

Wednesday, April 6, 2011

Ice Cream

Lama dah aku tak tulis apa-apa dalam blog aku. Tak berkesempatan la. Ni pun aku menaip slow sebab nanti Alya terjaga pula. Hmm...pagi tadi terlebih rajin aku buat ice cream sendiri. Disebabkan kat rumah aku ada biskut Oreo, aku pun buatlah ice cream oreo. Senang je cara nak buat dia. Aku jumpa resepi ni dalam 1 bllog yang aku dah lupa ape namanya. Meh aku kongsikan ngan korang ye.

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...