Wednesday, January 5, 2011

Very Sad Story


Baru-baru kita dikejutkan dengan pelbagai cerita orang kena buang kerja. Very Sad Story.
Baik di negara kita juga di negara jiran. Bukan setakat kerja kilang atau kerani je, professional pun kena buang kerja. Kekadang orang tak nak beringat, dah terkena baru nak mengelabah. Tak ada persediaan untuk menghadapi keadaan yang mungkin terjadi pada sesiapa pun walau sebesar mana pun syarikat kita bekerja. Tak ada punca pendapatan kedua yang boleh 'cover' punca pendapatan pertama yang boleh hilang dengan sekelip mata. Janganlah merungut, tak adil sana tak adil sini. Tak perlulah menuding jari, pihak ni tak patut, pihak tu tak patut. Sedar diri yang kita hanya makan gaji.
Jika anda masih rasa selesa dengan pendapatan bulanan anda (makan gaji) ketika ini yang x lebih daripada 30 ribu..dan selesa berada pada "confort zone" maka teruskanlah.
Setiap hari kita berdoa pada Allah. Ya Allah murahkan rezekiku, Ya Allah berikan aku rezeki yang halal. Tapi apa yang kita buat?? Setelah Allah turunkan rezeki dengan cara memberi kita peluang depan mata, kita tolak. Peluang itu satu rezeki. Kenapa kita masih berdoa siang dan malam minta Allah murahkan rezeki tapi dalam masa yang sama kita menolak rezeki. Sungguh tidak bersyukur. Usahkan nak berusaha, peluang depan mata pun tak pernah kita nak lihat. Takut, malu, malas, leceh, susah, sombong.
Mereka yang tak peduli langsung peluang yang datang bukannya hidup selesa. Orang kata mereka hidup dalam 'comfort zone' jadi tak perlu cuba apa-apa peluang pun. Yang sebenarnya mereka ini dah selesa hidup dalam kesusahan dan kepayahan tapi masih berharap hidup akan berubah dan terus menerus berdoa. Hidup dengan hutang keliling pinggang, gaji cukup-cukup makan, selesa ke hidup mereka? Realitinya mereka dah biasa hidup begitu, jadi payah nak berubah corak pemikiran. Kita kata kesiannya. Apa yang kesian? Ini pilihan mereka sendiri. Terlalu banyak alasan untuk berubah dan berusaha.
Siswazah menganggur sekarang terlalu ramai tapi masih nak berlagak memilih kerja. Tak kata semua tapi kebanyakannya begitu. Masih nak merasa juga 'keseronokan' kerja makan gaji. Tak apa tunggulah sampai dapat kerja dan cuba rasa sendiri.
Yang kena VSS ke, kena retrench ke, ingatlah duit yang kita dapat itu tak akan bertahan lama. Gunakan rezeki itu dengan sebaik-baiknya. Carilah peluang yang boleh menjamin masa depan kita dan orang yang kita sayangi. Kepada mereka yang dah ada 'back up' tahniahlah, kena buang kerja pun masih mampu tersenyum. Segelintir hanya tahu mengeluh panjang sebab tak ada sumber lain yang dapat menyelamatkan keadaan. Ada sesetengah orang begitu selesa hidup dalam susah..sedangkan selama ini hidup bukanlah senang sangat pun..tapi masih belom mahu berubah.



Ada 4 kategori kehidupan
1. Duit ada tetapi tak ada masa
2. Duit tak ada dan masa pun tidak ada
3. Duit tak ada tetapi masa ada
4. Duit ada masa ada
Kepada mereka yang ingin hidup dalam kategori ke-4 dan nak percutian percuma seumur hidup sms nama dan no telefon ke 012-2269367. Yang takut, malu, tak rasa nak berubah, jangan ubah apa-apa. Teruskan hidup dan berdoa seperti biasa.
Tidak ada sesiapa yang dapat mengubah diri dan kehidupan anda kecuali diri anda sendiri. Selamat berjaya.

"THE SECRET OF SUCCESS IN LIFE IS TO BE READY FOR YOUR OPPORTUNITY WHEN IT COMES" –

"SUCCESS IS NOT ABOUT WHERE YOU ARE GOING, ITS ABOUT HOW U GET THERE"

Time: 02:32am
Dec 23, 2010.

0 comments:

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...