Sunday, January 30, 2011

pengalaman berpantang 1

Berpantang anak kedua sememangnye ak berjage2 sikit. terutama dalam penjagaan badan ak. ak xmahu jadi macam anak 1st. from 61kg turun 47kg in 3month. ak sudah xmahu kurus.. cukup-cukupla ak kurus since ak kecil smpai la beranak pinak. hope ak dapat maintain berat ak dalam 47kg to 50kg untuk 2nd baby ni.

ak bersyukur ak berpantang bersama mama ku. dia yg jaga makan minumku. berpantang dengan mama sememangnye syok sebab mama akan pastikan ak makan mengikut masa dan memenuhi segala nutrien supaya ak tidak lapar dan tak sembelit. menu yang pasti ak akan makan ialah masak lemak kuning pegaga. memang sangat menyelerakan. mama akan masak banyak-banyak dan dia akan buat sampai kering supaya tahan lama. bila makan dengan nasi panas,memang best!!! selain daripada itu, mama akan buat air asam dengan lada hitam. air asam ni sangat membuka seleraku untuk makan. dalam masa yang sama, mama akan masakkan ak ikan masak steam. any ikan yang ak boleh makan dia akan buat steam dan juga masak asam pindang. selama 2 minggu ak berpantang, ak hanya makan ikan. ikan yang biase ak makan ialah ikan senangin, bawal putih, siakap dan juga tenggiri.



dalam masa yang sama, ak ada memanggil seorang kakak tukang urut. nama kak ela dari rimbunan puri. kak ela memang terkenal dengan mengurut dan menjaga orang dalam pantang. ak mengambil pakej 7hari di mana dia akan urut, tungku dan ikat bengkung untuk ak. dia mengurut sangat selesa. dia tidak hanya menggunakan kaedah urutan tradisional malah dia campurkan urutan spa dalam mengurut orang dalam pantang. kalau sesiapa berminat nak ambil dia, boleh layari blogspot yang ak sertakan dibawah.

http://rimbunpuri.blogspot.com/

sampai sini dulu sebab baby dah bangun. kembali dengan pengalaman berpantang 2 akan datang.....

1 comments:

Anonymous said...

Salam ada email tak nak tanya lebih lanjut menjaga orang berpantang. Tq :-D

Post a Comment

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...