Sunday, January 30, 2011

pengalaman berpantang 1

Berpantang anak kedua sememangnye ak berjage2 sikit. terutama dalam penjagaan badan ak. ak xmahu jadi macam anak 1st. from 61kg turun 47kg in 3month. ak sudah xmahu kurus.. cukup-cukupla ak kurus since ak kecil smpai la beranak pinak. hope ak dapat maintain berat ak dalam 47kg to 50kg untuk 2nd baby ni.

ak bersyukur ak berpantang bersama mama ku. dia yg jaga makan minumku. berpantang dengan mama sememangnye syok sebab mama akan pastikan ak makan mengikut masa dan memenuhi segala nutrien supaya ak tidak lapar dan tak sembelit. menu yang pasti ak akan makan ialah masak lemak kuning pegaga. memang sangat menyelerakan. mama akan masak banyak-banyak dan dia akan buat sampai kering supaya tahan lama. bila makan dengan nasi panas,memang best!!! selain daripada itu, mama akan buat air asam dengan lada hitam. air asam ni sangat membuka seleraku untuk makan. dalam masa yang sama, mama akan masakkan ak ikan masak steam. any ikan yang ak boleh makan dia akan buat steam dan juga masak asam pindang. selama 2 minggu ak berpantang, ak hanya makan ikan. ikan yang biase ak makan ialah ikan senangin, bawal putih, siakap dan juga tenggiri.

Friday, January 14, 2011

Pengalaman Bersalin yang mengerikan....

8/1/11 - awal2 subuh ak dah mengejutkan hubby n ank ak sbb tanda2 nak bersalin dah ade...as usual lendir pinkish kluar. tapi ak masih xde merasakan ape2 kesakitan. ak fikir ok la..xsakit...terus hubby bawa ak g hosp pantai ampang...smpai ER room, nurse pun check n pintu rahim juz open 3cm. ok la...then wait until my doc reach the hosp...then, bile doc smpai je, dia pun bgtau dia ade 15 outpatient yg nk kne attend dat morning. so sbb ak xtergesa2 n masih relax n xsakit...so doc suh ak juz wait until his work done. ok la..ak pun melepak dlm delivery suite tu smbil golek2 bace magazine.


Thursday, January 6, 2011

myMetro | Adik tak puas hati

myMetro | Adik tak puas hati

hmmm...susah nk jangka kes ni... kesian jugak pada family ni sebab mereka nk tau cerita sebenar. yelah, zaman sekarang kes bunuh-membunuh ni dah macam normal je. orang zaman sekarang sangat kejam dan tidak berperikemanusiaan. tapi xmustahil kalau si mendiang membunuh dirinya sendiri. itu semua kita xdapat nak pastikan. semoga keluaga mendiang bersabar dan menerima segalanya dengan hati yang tabah.

teka teki teka tekuk...

meh bace teka-teki zaman batu yang agak sengal n sempoi nih....hahahhaha

1) kenapa pemburu bila nak tembak senapang dia
tutup sebelah mata untuk menembak?
jawapan :sebab kalau dia tutup dua belah mata
dia macamana dia nak tembak.


Wednesday, January 5, 2011

Menanti hari.....

Hari ni dah 5 Jan 2011...Due date ak another 1 more weeks that is 13 jan 2011...hopefully ak boleh slamat beralin normal before that due date...penat dah menunggu kelahiran seorg hamba Allah ni...abang dia pun xsabar2 nak main same-same dengan adik dia... walaupun baru berusia 3years old, tapi dia boleh kate nak main sama2 dengan adik, xnk gaduh2 dengan adik, makan sama2 dengan adik....seems like dia faham yang dia akan ade seorang teman dan insan yang hadir dalam hidup dia dan parents dia. Aiman memang seorang yang genius...perut dah semakin ke bawah...susah sikit nak jalan n naik tangga.. but i still need to do all the housework and also taking care Aiman. cuma kerja2 ringan masih ak buat. kerja berat tu xlah. mop lantai akan ak buat kalau terpaksa. kalau x, ak akan minta hubby ak " a.k.a mr chubbyz" mopkan. dia pun xbagi ak buat keje berat2. tapi dia pun bukannye ada kat rumah sebab dia bekerja. only weekend je dia ada itu pun klu dia xde apa2 appointment dengan prospect2 dia. for info, selain menjadi seorang QA/QC Engineer, dia juga ada buat part time business that is Ads4bucks. ak pun join jugak but only jadi dia punye pembantu sahaja. anything dia akan inform kat ak n ak akan buat seperti yg disuruh. selebihnya dia akan uruskan sendiri. ak sememangnya suri rumah yang tiada aktiviti lain selain buat kerja rumah dan jaga anak. lagipun ak tengah sarat. maybe after ak bersalin n pantang nanti, ak akan buat sesuatu. ak dah fikirkan but untuk melaksanakannya tunggu bila segalanya selesai. for this momment, ak berjinak2 dulu dengan blog ni. dalam masa yang sama ak nak mempromosi Ads4buck untuk tolong hubby ak.

ok lah... i had enough for today. penat duduk dan menaip. will continue tomorrow kalau ak masih belum deliver baby. peace!


Antara suami dan ibu...mane yg patut didahulukan???

saya seorang perempuan berumur 30 tahun. sudah mendirikan rumahtangga sejak tiga tahun dan dikurniakan seorang anak perempuan. saya selalu dengar tentang keluhan para isteri yg tidak puas hati dengan tindak tanduk mak mertua masing2. tapi utk kes saya ini lain.

sekarang ini saya & suami serta anak tinggal dirumah emak saya sejak 2 tahun selepas bapa saya meninggaldunia. tujuan saya memutuskan utk tinggal bersama emak saya kerana hendak menemani emak kerana dia tinggal seorg memandangkan kakak tinggal dirumah lain bersama suami dan adik lelaki tinggal di subang.

saya tahu saya sebagai seorang anak mesti membantu, mentaati, melayani emak sebaik mungkin, mungkin saya ade buat silap kpd mak saya sbb saya tahu yg saya tak perfect, hanya manusia biasa. tetapi, mak saya masih tak puas hati dengan layanan saya terhadap dia. dia ckp yg saya ni sayang suami lebih dari dia (cara dia ckp mcm sy tak pedulikan die & mcm mendera dia). selain daripada itu,bila saya britau die saya hendak balik kampung suami saya, dia tak setuju sbb membuang duit dan lebih afdal kalau balik pada hari raya shj. dan semalam, baru je terjadi lagi pergaduhan hanya kerana cara saya mendengar perbualan dia. dia ckp kalau dia bercerita dgn saya, saya seperti tidak mendengar dgn betul & tidak pandangnyer. padahal mmg saya dengar & dia berada di hadapan saya, cuma mata saya ke tv. pastu, dia ckp bila saya berbual ngan suami saya, saya siap pandang belakang mengadap suami saya.

jadi soalannye ialah

1. syurga anak perempuan yg berkahwin terletak di mana? di bawah ibunya atau suaminya?

2. emak saya menuduh suami saya menceritakan hal tak elok tentang dia (emak) kat sepupu suami, padahal tidak. ini terjadi bila emak menjemput sepupu masuk ke rumah, dan sepupu menolaknye kerana hanya hendak berbual di luar rumah & mungkin taknk menyusahkan mak sya. jd ape hukumnye jika seorang emak menuduh anak & menantunye tanpa selidik?

3. dengan siapakah perlu saya ikut ckp terlbih dahulu, emak atau suami.

4. siapakah lebih afdal menjaga emaknya? anak lelaki atau perempuan?

5. selama saya tinggal dgn emak, saya telah byk mengendahkan suami saya kerana hendak memenuhi keperluan emak, tetapi emak saya tetap mgatakan saya ni anak yg teruk. dan adakah saya berdosa sekirenya saya mengabaikan tanggungjawab saya sbg seorg isteri utk melayan sepenuhnye kpd emak? kiranya saya terpaksa mendahului emak, baru suami.

6. adakah saya menderhaka kpd emak, jika dia(emak) menuduh suami saya & saya mempertahankan kerana ia tidak benar? sbb dia akan ckp yg saya melawan dia. bagi saya, saya cuma mempertahankan suami saya.

7. benarkah seorg emak boleh ckp ape saje benda tak baik kat anak, tetapi emak tidak mendapat dosa?

itu sahaja. saya harap akan mendapat jawapan dgn detail lagi. insyaAllah sy akan ikut nasihat ustaz.

hubungan dengan emak saya kira ok tetapi kadang2 kami sering berselisihan pendapat shingga menjadi pergaduhan. dan emak kecewa dgn jawapan yg saya beri jika dia bertanya sehingga dia mengatakan saya melawan ckp dia. bagi saya, sebagai serorg berumur 30, saya hanya meluahkan pendapat saya.

contohnya, emak tidak setuju suami saya bekerja menjual kereta, tetapi saya cuma katakan yg itu shj offer yg suami dpt dan tiada offer lain lagi. tapi dia tak puas hati sbb bg dia ade byk lg peluang pekerjaan. tapi saya masih ckp tiada peluang pekerjaan lain, sudah hantar byk resume, tapi cuma itu je yg dpt. lepas tu timbul le rase tak puas hati emak terhadap suami saya. dia ckp dia tak berkenan kt suami sya sejak dari zaman saya berkawan. then dia ckp kenapa cari suami mcm tu ler, dia lebih berkenan dgn sorg lelaki ni. saya ckp, kalau dh jodoh nk buat mcm mana. then dia ckp jodoh lain, ini lain. dengan perkara2 mcm ini yg membuat emak saya ckp anak2 dia melawan ckpnya. saya tak paham.

lepas je bergaduh, emak saya ckp yg dia doakan bahawa anak2 saya akan melawan saya suati hari nanti. saya tahu, anak akan berbuat demikian, tapi bagi saya tak perlu lah berdoa seperti begitu utk cucu2nya. dan dia juga berdoa agar anak saya dpt suami seperti menantu lelaki (yg tidak digermari) supaya saya rase ape yg dia rasa. bagi saya, seorg ibu mesti sentiasa doa kebaikan utk anak2 walaupun anak tu menderhaka. tapi emak saya membuat demikian sbb kecewa dgn saya.

jd ape perlu saya buat? adakah saya perlu berdiam sahaja tanpa memberi pendapat saya?

jawapan:

بسم الله، و الحمد لله، و الصلاة والسلام على رسول الله، وبعد:

Jawapan kepada keseluruhan persoalan di atas secara ringkasnya adalah seperti berikut :

Secara umumnya Islam meletakkan hak suami sebagai perkara yang wajib dilaksanakan serta didahului berbanding dengan memenuhi keperluan dirinya (isteri) sendiri dan juga ibu dan bapanya , selagi mana ianya bukan kepada perkara-perkara yang dilarang atau maksiat kepada Allah swt.

Sabda Rasulullah saw , maksudnya :

Sekiranya Aku boleh menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang yang lain , nescaya aku akan menyuruh si isteri untuk sujud kepada suaminya.

(Hadis Sahih riwayat Abu Daud dalam Kitab an-Nikah bab 41 , Tirmizi no : 1159 , Ahmad : 4/381 dan Al-Hakim : 2/187.Ianya disahihkan serta dipersetujui oleh Az-Zahabi)

Malah dalam satu riwayat lain , Nabi saw bersabda dengan maksudnya :

Demi diriku dalam genggaman-Nya , seseorang perempuan itu tidak dikatakan telah menunaikan hak Tuhannya melainkan setelah ia menunaikan terlebih dahulu hak suaminya.

(HR al-Baihaqi dalam al-Kubra : 29207)

Walaubagaimana pun si isteri tetap dibolehkan untuk melaksanakan tanggungjawabnya kepada kedua ibu dan bapanya selagi mana ianya tidak mengabaikan tanggungjawab kepada suaminya. Sebagaimana firman Allah swt dalam surah al-Isra ayat 23 :

وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا

Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya.

Apabila berlaku pertembungan antara hak atau kewajipan kepada suami dengan hak atau kewajipan kepada ibu dan ayah , maka si isteri diwajibkan untuk mendahulukan tanggungjawab dan kewajipan kepada suaminya terlebih dahulu.

Pada ketika itu si isteri hendaklah melakukan pendekatan yang berhikmah dengan cara bersikap lemah lembut dan memohon maaf kepada ibu atau ayahnya kerana tidak dapat mendahulukan kehendaknya tanpa memutuskan tali silaturrahim antara ibu bapa dan anak.

Buatlah yang terbaik agar kepentingan suami dan ibu Puan dapat dijaga dengan baik dan sempurna.Selalulah berbincang dengan suami agar dapat bertolak ansur dan bersabar dengan kerenah dan ragam ibu Puan tersebut agar ikatan kekeluargaan tidak rosak dan terputus.

al-ahkam


artikel dipetik dari sebuah website..lupe la name website tu...

Very Sad Story


Baru-baru kita dikejutkan dengan pelbagai cerita orang kena buang kerja. Very Sad Story.
Baik di negara kita juga di negara jiran. Bukan setakat kerja kilang atau kerani je, professional pun kena buang kerja. Kekadang orang tak nak beringat, dah terkena baru nak mengelabah. Tak ada persediaan untuk menghadapi keadaan yang mungkin terjadi pada sesiapa pun walau sebesar mana pun syarikat kita bekerja. Tak ada punca pendapatan kedua yang boleh 'cover' punca pendapatan pertama yang boleh hilang dengan sekelip mata. Janganlah merungut, tak adil sana tak adil sini. Tak perlulah menuding jari, pihak ni tak patut, pihak tu tak patut. Sedar diri yang kita hanya makan gaji.
Jika anda masih rasa selesa dengan pendapatan bulanan anda (makan gaji) ketika ini yang x lebih daripada 30 ribu..dan selesa berada pada "confort zone" maka teruskanlah.
Setiap hari kita berdoa pada Allah. Ya Allah murahkan rezekiku, Ya Allah berikan aku rezeki yang halal. Tapi apa yang kita buat?? Setelah Allah turunkan rezeki dengan cara memberi kita peluang depan mata, kita tolak. Peluang itu satu rezeki. Kenapa kita masih berdoa siang dan malam minta Allah murahkan rezeki tapi dalam masa yang sama kita menolak rezeki. Sungguh tidak bersyukur. Usahkan nak berusaha, peluang depan mata pun tak pernah kita nak lihat. Takut, malu, malas, leceh, susah, sombong.
Mereka yang tak peduli langsung peluang yang datang bukannya hidup selesa. Orang kata mereka hidup dalam 'comfort zone' jadi tak perlu cuba apa-apa peluang pun. Yang sebenarnya mereka ini dah selesa hidup dalam kesusahan dan kepayahan tapi masih berharap hidup akan berubah dan terus menerus berdoa. Hidup dengan hutang keliling pinggang, gaji cukup-cukup makan, selesa ke hidup mereka? Realitinya mereka dah biasa hidup begitu, jadi payah nak berubah corak pemikiran. Kita kata kesiannya. Apa yang kesian? Ini pilihan mereka sendiri. Terlalu banyak alasan untuk berubah dan berusaha.
Siswazah menganggur sekarang terlalu ramai tapi masih nak berlagak memilih kerja. Tak kata semua tapi kebanyakannya begitu. Masih nak merasa juga 'keseronokan' kerja makan gaji. Tak apa tunggulah sampai dapat kerja dan cuba rasa sendiri.
Yang kena VSS ke, kena retrench ke, ingatlah duit yang kita dapat itu tak akan bertahan lama. Gunakan rezeki itu dengan sebaik-baiknya. Carilah peluang yang boleh menjamin masa depan kita dan orang yang kita sayangi. Kepada mereka yang dah ada 'back up' tahniahlah, kena buang kerja pun masih mampu tersenyum. Segelintir hanya tahu mengeluh panjang sebab tak ada sumber lain yang dapat menyelamatkan keadaan. Ada sesetengah orang begitu selesa hidup dalam susah..sedangkan selama ini hidup bukanlah senang sangat pun..tapi masih belom mahu berubah.

Cabar Diri Untuk Berjaya


arArtikel ini telah dikeluarkan dalam Majalah Cermin, Disember 2003 Kejayaan bukanlah suatu misteri yang tidak terungkap. Malah sekiranya seseorang itu telah melakukan sesuatu perkara maka orang lain pasti mampu melakukannya juga. Kita mungkin tidak bercita-cita terlalu tinggi seperti Datuk Azhar Mansor yang berlayar di lautan luas seorang diri; atau seperti Datuk Abdul Malek yang berenang merentasi Selat Inggeris; atau seperti Shalin Zulkifli yang menjadi ratu bowling negara; atau seperti Yap Sui Lin yang mendapat 16A dalam SPMnya.
Tetapi janganlah pula sekadar selesa dengan pencapaian yang biasa hingga tiada apa yang boleh dibanggakan oleh kita atau yang boleh diceritakan kepada anak cucu kita nanti. Sekurang-kurangnya, kalau kita sebagai pekerja maka berusahalah untuk menjadi pekerja yang cemerlang hingga menerima anugerah dari majikan. Kalau kita seorang usahawan binalah empayar perniagaan kita yang mampu diwarisi oleh anak cucu. Kalau kita sebagai seorang pelajar belajarlah dan berusahalah hingga sampai ke peringkat yang tertinggi.
Kejayaan bolehlah ditakrifkan sebagai pencapaian seseorang menepati matlamat atau sasaran yang telah ditetapkan olehnya. Oleh itu kejayaan adalah suatu bentuk yang subjektif dan relatif dengan individu itu sendiri. Bagi seseorang usahawan, memperolehi pendapatan RM10,000 sebulan itu adalah menepati sasaran awalnya dan baginya ia adalah satu kejayaan. Tetapi RM10,000 ini mungkin suatu kegagalan bagi usahawan yang pada kebiasaannya mampu menjana pendapatan RM50,000 sebulan. Apabila kita tiba ke matlamat yang telah ditetapkan kita mula rasa selesa. Setelah beberapa ketika kita rasa tiada apa lagi yang mencabar di tahap tersebut. Kalau kita terus berada dalam zon selesa itu maka lambat laun kita akan gagal kerana orang lain sudah semakin maju. Oleh itu perlu bagi kita setelah mencapai satu sasaran, kemudiannya mencabar diri untuk maju ketahap yang seterusnya pula. Berikut adalah beberapa langkah yang boleh diambil untuk cabar diri bagi terus maju dalam kehidupan.

ADS4BUCKS bole buat DUIT???

ADS4BUCKS adalah sebuah Portal Periklanan dan Program Affiliat yang memberi anda kemudahan untuk mengiklankan produk dan juga perkhidmatan anda. Objectifnya ialah untuk menjadikan Portal ini sebagai sebuah portal periklanan yang paling popular di DUNIA agar pelanggan dapat menjual produk dan perkhidmatan dengan efektif.

Menjadi persaing kepada Yahoo! Google! YouTube! Amazon.com! Facebook!

Dengan konsep afiliat 100% online ini kami yakin matlamat Ads4Bucks akan tercapai.
Ruang iklan Ads4Bucks serta online tools kami, akan membantu anda untuk menjana pendapatan berterusan yang konsisten untuk suatu jangka masa yang panjang.
Anda boleh mengiklankan produk serta perkhidmatan anda walau pun anda tidak lagi menjadi Agen komuniti Ads4Bucks. Pihak kami akan memastikan portal ini popular dan mendapat hits yang tinggi seterusnya menjadikan kita semua sebuah komuniti perniagaan yang berjaya.
Di samping itu juga, berbagai aktiviti, promosi, peraduan dan lain-lain telah dirancang. Semua ini akan meningkatkan populariti Ads4Bucks sebagai “The Ultimate Address”.

Perancangan Masa Hadapan:
Ads4Tv – Internet TV
Ads4Cafe
Ads4Bucks HyperMarket
Ads4Bucks merupakan suatu portal jual beli serta pengiklanan terkini di Malaysia yang menawarkan peluang untuk anda mengembangkan perniagaan anda melalui Internet.
Industri pengiklanan di Malaysia adalah suatu industri yang amat besar nilainya. Di zaman teknologi maklumat ini, kita tidak dapat menafikan bahawa untuk mengembangkan sesuatu perniagaan, kita memerlukan strategi pemasaran yang berkesan.

Ads4Bucks memberi anda kemudahan ini !

Soal nak buat duit, ianya bergantung kepada daya usaha kita... Mana ada perniagaan tidak dapat duit ! Cuma cara kita melakukan perniagaan itulah yang menentu tahap kejayaan yang boleh kita capai. Ada yang melakukan secara sambilan, maka hasilnya pun sambilanlah ! Bagi saya, saya melakukannya sambilan dulu dan kemudian baru serius untuk membina kerjaya jangka panjang...
Insya Allah hasilnya pun berpanjangan. Yang bagusnya, pihak ADS4BUCKS sendiri banyak membantu dalam menangani selok-belok perniagaan ini terutamanya dari segi latihan yang berterusan dan sokongan promosi yang berpanjangan. Maka tidak hairanlah kenapa ramai yang telah berjaya di ADS4BUCKS yang mana semua mereka ini bermula dengan kosong dan latarbelakang pendidikan yang berbagai-bagai... bahkan orang yang tidak sekolah pun boleh menikmati kejayaan.
Jadi, bukan soalnya betul atau tidak ADS4BUCKS ni boleh buat duit... tapi mahukah anda menambahkan duit anda bersama ADS4BUCKS ? Yang pasti, segalanya terletak di tangan anda.

Saya tak ada modal ??

Emm... Inilah persoalan yang selalu ditimbulkan apabila bebicara tentang bisnes, terutamanya orang kita kaum bumiputra.
Sebenarnya modal yang paling besar diperlukan ialah keinginan dan kemahuan yang kuat. Modal sedia ada kita ialah otak kita, anugerah Tuhan yang tidak ternilai ini jika kita gunakan maka ia boleh membawa kita ke tahap tertinggi di dunia.
Secara ringkasnya, untuk menyetai ADS4BUCKS bayarannya hanyalah RM420.00 sahaja seumur hidup. Lagipun berbanding perniagaan konvensional, anda tidak perlu daftar dengan ROB atau ROC dan tidak juga perlu menyewa kedai atau menyediakan premis perniagaan. Cukup buat di rumah sahaja atau di mana-mana anda berada. Sebagaimana yang kita tahu, ada orang yang berniaga dengan modal puluhan ribu ringgit dan membuat pinjaman daripada MARA atau institusi kewangan pun masih ramai yang tak boleh bayar baik hutang bahkan ada yang bankrup terus selepas 4-5 tahun. Tapi di sini, anda tidak perlu buat pinjaman pun bahkan ramai di antara kita mencapai kejayaan hebat lebih daripada mereka yang berniaga dengan modal ratusan ribu ringgit walaupun sudah lebih 20 tahun mereka berniaga.

Dah Terlambat Untuk Sertai ADS4BUCKS
Ramai juga yang merungut sebegini...
Sebenarnya tidak terfikirkah kita bahawa kehidupan kita pada hari ini juga sudah terlambat... ada yang kata dah akhir zaman ! Tetapi masih juga nak meneruskan kehidupan malahan ada yang tak mahu mati lagi. Di dalam ADS4BUCKS ni sebenarnya tidak ada istilah lewat sebab peluang untuk berjaya adalah sama rata dan tidak semestinya yang menyertai dahulu lebih berjaya atau yang masuk kemudian tidak berjaya. Perkara ini sangat jelas kerana saya juga menyertainya sudah begitu lewat iaitu setelah 1 tahun ADS4BUCKS ditubuhkan. Bahkan ada yang masuk dahulu daripada saya pun ada yang tidak berjaya langsung.
Soalnya di sini, bukan awal atau kemudian penentu kejayaan tetapi cara kita berusaha adalah penentunya. Bahkan telah terbukti kehidupan di dunia ini bahawa umat terkemudian lebih untung dari yang terdahulu... yang mana zaman dulu-dulu mana ada kapalterbang ! Begitu jugalah dunia ADS4BUCKS.
Tuhan menyediakan rezeki sangat banyak... dulu-dulu saya nak makan ayam sebulan sekali pun susah, padahal masa tu orang tak ramai dan ayam pun tak banyak. Hari ini walaupun makan ayam hari-hari pun masih berlebihan ayam tu. Sedangkan orang semakin ramai.. patutnya lagi tak cukup ayam tu kan ? Tapi itulah kurniaan Tuhan bahawa rezekiNya tidak akan habis untuk manusia tetapi manusia itu sendiri yang tidak mahu berusaha mendapatkan rezeki yang tersedia itu.

Buat ADS4BUCKS menguntungkan orang atasan sahaja !
Betul... siapa orang atasan itu ?
Sebenarnya di dalam dunia ini, apa sahaja yang kita buat pasti ada pihak yang untung...
Tapi ini bukanlah bermakna kita tidak untung ! Kerana suatu hari nanti kita juga akan menjadi orang yang berada di atas. Tetapi di ADS4BUCKS, sistem kita begitu adil dan saksama yang mana jika kita kerja bersungguh-sungguh, suatu hari kita dapat mengatasi pendapatan orang atas (upline/intruducer) tadi. Jadi, jika boleh janganlah fikir sangat perkara ini sebabnya kadang-kadang yang atas itu adalah kawan atau saudara kita. Kenapa dengki sangat sampai tak nak bagi mereka untung sedikit dan akhirnya kita untung banyak. Makan gaji pun yang atas juga untung... tapi sanggup pulak kita pergi pagi balik petang ! Bagi orang Islamlah... jika ada yang berfikiran sebegini saya rasa tak perlulah dia nak sembahyang lagi, nanti Nabi dapat untung.. pergi berjemaah pun tak sesuai nanti Pak Imam dapat untung lebih. Jadi.. jadi nak buat apa ? Susah nak cakaplah di sini... kita matipun ada yang dapat untung tau.. bila tahlil yang hidup tu untung sebab dapat makan free.. Renung dan fikir-fikirkanlah.. !! Jangan marah saya okey !

Lecehlah buat ADS4BUCKS ni....
Saya setuju juga tu nak buat ADS4BUCKS ni memang lecehlah...
Tapi... apakah benda di dunia ni yang tidak leceh ? Jika nak dikira leceh... sebenarnya kita pergi kerja hari-hari tu tak leceh ke ? Jam kat jalanraya pagi petang setiap hari tak leceh ke ? Gaji tak pernah cukup setiap bulan tak leceh ke ?
Bagi sayalah... alang-alang leceh biarlah suatu hari kita berjaya iaitu dapat menikmati kehidupan yang sebenar dan bersara lebih awal daripada yang sepatutnya. Takkan nak jadi hamba kerja sampai ke tua ? Bila masa pula nak menikmati hasil yang dicari selama ini ? Duit pencen dan EPF dapat banyak tapi nak bergaya rambut dah putih, nak makan sedap tak boleh sebab gigi dah tak kuat, nak makan manis dah ada kencing manis, makan daging kan darah tinggi pulak... Alamatnya menyesal sudah tidak berguna lagi... rasa tertekan dan kesal lalu macam-macam penyakit yang datang dan... Anda pun boleh jangka kan apa yang berlaku seterusnya ?
So, biarlah leceh sekejap di ADS4BUCKS daripada leceh selama-lamanya.
Saya sibuk dan tak ada masa...
Memang ramai orang suka berkata begitu dan kadang-kadang mereka sendiri pun tidak faham apa yang mereka kata sebab "saya sibuk dan tak ada masa" sudah menjadi satu klausa kepada mereka yang suka memberi alasan di dalam sesuatu hal atau urusan.
Sebenarnya... apa sangat yang kita sibuk kan?
Ada tak orang yang terlupa nak makan kerana sibuk ? Ada tak orang yang tidak pernah tidur kerana sibuk ? Yang hairannya benda-benda tu tak pernah sibuk pula.... ada kawan saya yang selalu kata sibuk, tapi yang saya tahu dia tak pernah ketinggalan menonton rancangan Gusti di TV3. Jadi di sini sebenarnya bukanlah soal sibuk tetapi tidak KEMAHUAN
Begitu juga ada yang mengatakan tak ada masa. Pelik juga... selama ini masanya pergi ke mana ? Nak berapa jam ? Bukankah manusia yang cipta jam itu, jika anda benar-benar tak cukup masa maka ciptalah jam baru yang terdiri dari 40 jam sehari !
Sebenarnya masa adalah infiniti.. esok masa, lusa masa, tulat masa dan seterusnya....
Kita boleh mengatakan kita tidak ada masa seandainya kita tahu bahawa pukul 4.00 petang besok kita akan mati, maka betullah tak cukup masa. Tapi kalau tak tahu bila akan mati maka mulai hari ini kita berhentilah bercakap bahawa kita tidak ada masa. Pada pendapat saya, masa adalah NYAWA kita...
Saya tidak minat nak buat Network Marketing.
Tidak kurang juga dikalangan manusia hari ini suka menyatakan bahawa mereka tidak minat dengan Net work Marketing . Jika kita hayati, apakah maksud mereka yang sebenarnya. Mungkin mereka ingat ADS4BUCKS ni sendiri sebagai sejenis permainan seperti bolasepak, hoki atau dam haji !!
Sebenarnya ini adalah suatu bidang perusahaan dan perniagaan yang mana ianya merupakan tempat berusaha den mencari pendapatan seperti kita makan gaji atau berniaga di lain-lain bidang. Jika begitu, adakah kita minat dengan kerja kita hari ini ? Contohnya menjadi cikgu kat sekolah. Jika kita minat kerja jadi cikgu maka cubalah jangan ambil gajinya... bolehkah anda terima hakikat ini ? Sebab bagi orang yang minat main bola, mereka tetap bermain walaupun tidak pernah diberi sebarang imbuhan. Sekiranya anda tidak boleh terima hakikat jangan mengambil gaji maksudnya kerja anda selama ini bukan keranan minat tetapi sedarlah bahawa kita melakukannya kerana DUIT !!
Jika begitulah caranya... maka di ADS4BUCKS pun kita tak perlu cakap soal minat lagi tetapi ingatlah bahawa saya menyeru anda menyertai ADS4BUCKS kerana DUIT, sebab di sini... tiada had batasannya bagi anda untuk menambahkan pendapatan anda.

Saya dah masuk tapi upline tak tolong ...
Tahniah kerana dah ditolong untuk masuk ADS4BUCKS.
Ramai juga dikalangan usahawan ADS4BUCKS suka merungut mengatakan upline mereka TAK TOLONG !
Sebenarnya pertolongan apakah yang mereka harapkan atau tolong macam manakah yang mereka harapkan ? Saya sering berjumpa dengan usahawan-usahawan ADS4BUCKS dan berbincang dengan mereka, akhirnya saya dapati masih ramai dikalangan usahawan-usahawan ini yang masih tidak faham dengan konsep Network Marketing. Sebenarnya maksud tolong bagi mereka ialah... dengan menaja orang-orang bawahan sebanyak mungkin untuk mereka . Selain itu mereka juga mengharapkan kita melakukan segala aktiviti berkaitan ADS4BUCKS untuk mereka sedang mereka boleh pergi berjalan-jalan dan menonton TV.
Sebenarnya, itulah sebabnya tidak ramai orang yang berjaya di dalam dunia ni. Jika upline nak kena tolong buat segalanya, buat apa nak taja orang-orang macam ni. Jika seseorang usahawan ADS4BUCKS bersikap sebegini, sebenarnya perjalanannya untuk menuju kejayaan adalah terlalu jauh lagi. Sepatutnya kita cubalah melakukannya sendiri dengan berkerjasama dengan upline dan juga rangkaian kumpulan kita.. jika sesuatu urusan itu boleh kita melakukannya sendiri, kenapa harus meminta pertolongan orang lain ?
Maksud minta tolong adalah setelah kita tidak boleh melakukannya secara bersendirian lagi maka haruslah kita meminta pertolongan orang lain. Semoga anda boleh bezakan antara pertolongan dan kerjasama.
Bagi saya, konsep tolong yang sebenar di dalam sesuatu perusahaan ialah seperti pepatah
"Mengajar anda untuk menangkap ikan, bukannya mencari ikan untuk anda".
Kerana jika mengajar cari ikan, anda boleh memakan ikan sampai bila-bila walaupun saya dah mati... tetapi jika saya mencari ikan untuk anda, bila saya mati maka andapun tidak boleh makan ikan lagi !

Saya tak ada kawan dan tak pandai cakap...
Kesian ye... masih ada yang tak ada kawan !
Habis selama ini anda tinggal di mana ? Dalam hutan ke ? Tarzan dalam hutan pun masih ada kawan. Tetapi jika anda tidak tinggal dalam hutan, pastilah kawan-kawan anda cukup ramai. Ingatlah balik zaman persekolahan dulu... masa kahwin dulu tak ada yang datang ke ? Itu bukan kawan ke ?
Malah ada juga yang kata tak pandai cakap !
Suatu waktu dulu saya ada bela seekor burung tiong... memang luar biasa, saya mengajarnya dalam masa setahun saja dia dah pandai cakap. Inikan pula manusia... kalau betul-betul anda tak tau cakap, datanglah berjumpa saya dan akan saya ajarkan cara bercakap yang betul.
Semoga, mulai hari ini anda sedarlah betapa ramainya kawan anda dan juga tahu bahawa memang sudah sedia maklum anda memang pandai bercakap. Di ADS4BUCKS ni kita tak perlu sangat orang yang pandai bercakap... tapi untuk berjaya kita perlukan orang yang pandai berkerja dengan baik !!

Saya dah tua...
Apa masalah dengan ketuaan ?
Adakah orang tua tak perlu makan ?
Sebenarnya itu hanya usia yang menentukan berapa lama kita sudah hidup. Hakikatnya, sebagai orang tua, kita juga patut buat ADS4BUCKS... kena cari duit lagi sebab kita tak tahu bila kita akan mati. Walaupun semuda 20 tahun, tiba-tiba umur 22 dah mati, tak payah cari duit juga. Sebenarnya kita tak tahu bila kita akan mati... sekarang umur dah 50 tahun, jika kita mati pada usia 80 tahun maknanya kita kena cari duit lebih banyak lagi dari yang berusia 20 tahun tadi. Nak buat ADS4BUCKS bukannya kena pikul balak dan panjat bukit, jadi tidak ada kena mengena dengan usia kita. Begitu juga dengan kenalan kita. Untuk buat ADS4BUCKS ni sangat bagus untuk mereka yang mempunyai kenalan yang ramai. Maka bagi mereka yang sudah 50 tahun hidup, pastilah kenalannya akan lebih ramai daripada remaja yang berusia 20 tahun.
Begitu juga dengan tanggungjawab, sebagai seorang yang dah tua kita juga ada tanggungjawab terhadap anak cucu kita. Usaha ADS4BUCKS ni dapat diwarisi... maka jika kita yang berusia 50 tahun dapat buat sampai 3 suku jalan katalah kita meninggal, maka anak kita sebagai pewaris sambung sedikit saja lagi maka salah seorang anak kita sudah jadi JUTAWAN. Kan sangat bagus macam ni... Ini tidak, ramai dikalangan bangsa kita ni, bila nak mulai hidup semuanya kena mula dengan kosong. Sedangkan bangsa lain, mereka hanya mewawirisi perniagaaan bapa mereka sahaja tetapi bapa kita semuanya nak makan gaji... macammana nak diwarisi lagi. Nasihat saya, tuapun tak apa... asalkan anda boleh jadi orang tua yang terbaik dan paling bertanggungjawab di dunia.

Rasanya saya dah cukup,,, tak perlu buat ADS4BUCKS lagi !
Bagi mereka yang sudah lama berkerja terutamanya pasangan mereka turut berkerja, inilah kata-kata yang popular keluar dari mulut mereka. Kami dah cukup... saya dah cukup !
Adakah ini ucapan ikhlas di hati atau sekadar pemanis bibir menunjukkan kita sudah berjaya ? Atau tak kurang juga sebagai pelunak kata untuk mempertahankan kemalasan diri untuk melibatkan diri dalam network marketing atau senang kata untuk mengelak dari terlibat. Ringkas cerita mereka merasakan ini bukan untuk mereka tetapi untuk kita yang memperkenalkan perniagaan ini kepada mereka. Pelik sungguh... kalau untuk kita, buat apa kita cerita kat dia !
Sebenarnya ramai yang merasakan begitu iaitu DAH CUKUP ! Itu yang mereka rasa... tapi hakikatnya adalah PASTI BELUM CUKUP sebenarnya. Buktinya.. jika orang yang mengatakan itu betul-betul dah cukup, cubalah mulai besok jangan pergi berkerja lagi... macamana ?
Sekiranya besok dan hari-hari seterusnya mereka tak perlu pergi kerja maka syabaslah... mereka betul-betul dah cukup ! Tetapi jika besok dan seterusnya masih kena pergi berkerja kerja kerja... itu sudah jelaslah bahawa mereka masih belum cukup.. dan saya yakin orang sebegini walaupun selepas pencen sekali pun dia tetap kena pergi kerja. Maka fikir-fikirkanlah sebelum berkata-kata...
Lambat sangat untuk jadi Jutawan...
Di ADS4BUCKS, kita tidak pernah pun mengatakan bahawa orang yang menyertainya akan jadi jutawan dengan cepat (Jutawan Segera), kerana ADS4BUCKS bukannya skim cepat kaya...
Tetapi jika anda mengusahakannya dengan tekun dan penuh kesabaran, insyaAllah dalam masa 2 - 5 tahun seseorang itu mampu mencapai taraf Jutawan. ADS4BUCKS ni adalah merupakan tempat kita mengusahakan perniagaan atau kita membina kerjaya... Sama dengan orang pergi kerja setiap hari, cuma yang kita pergi kerja makan gaji setiap hari tu, majikan kita tak pernah pun menjanjikan faedah-faedah seperti di ADS4BUCKS... bahkan tak boleh jadi Jutawan pun tetapi masih ramai yang sanggup pergi pagi balik petang sampai umur mencecah 55 tahun bahkan ada yang nak sambung kerja secara kontrak lagi. Sepatutnya kita lagi sanggup untuk berusaha di ADS4BUCKS berbanding kerja makan gaji.
Sebenarnya kalau 3 tahun boleh jadi jutawan, itu dah kira cukup cepat... Lagi pun ADS4BUCKS telah buktikan, seorang anak muda bergelar Jutawan dilahirkan tak sampaipun 12 bulan.

Kata-kata Mutiara Bijak Pandai..
~Hanya manusia satu-satunya ciptaan Tuhan yang boleh merubah nasibnya sendiri.
~Tuhan mencipta tetapi Dia memberi manusia kuasa untuk membentuk kehidupan dan kejayaan. Pelajaran psikologi yang berguna : Kita boleh merubah nasib dengan merubah cara pemikiran kita.
~Berjuta orang telah dapat merubah diri dari lemah menjadi cekal, penakut menjadi berani, malas kepada rajin, berdosa kepada berbakti, tidak berguna kepada srikandi dan dari MISKIN menjadi KAYA.
~Jangan selalu menunggu sehingga ada mood @ semangat untuk memulakan sesuatu perkara. Kita perlu menentukan mood kita sendiri. Bagaimana ? Dengan terus melakukannya walaupun apa jua halangan, rintangan dan dugaan. Ilham jarang mengerahkan tindakan tetapi tindakan sentiasa memberi ilham

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...